Lee Oskar

در تاریخ ۲۴ مارچ ۱۹۴۸ در کپنهاگ دانمارک به دنیا آمد. او یکی از نوازندگان سازدهنی است که بیشتر به جهت کار در گروه راک-فانک ” War ” که به همراه Eric Burdon آن را به وجود آورد، تکنوازندگی

هایش و همچنین به عنوان یک تولیدکننده سازدهنی، شهرت دارد.

lee-oscar_01

اسکار ۶ ساله بود که یکی از دوستان خانوادگی شان به او اولین سازدهنی اش را هدیه داد. ” من از جایی آمده ام که هر بچه ای در هر بلوک یک سازدهنی داشت ” . او درحالی بزرگ شد که همیشه به رادیوی دانمارک گوش میداد و از هر نوع موسیقی لذت می برد و از Ray Charles بیشترین تاثیر را در آن زمان دریافت نمود. هنگامی که او ۱۷ ساله شد اسکار اندیشید که ایالت متحده جایی است که یک نوازنده سازدهنی می تواند  در آن کار و پیشرفت کند، بنابراین در سن ۱۸ سالگی به نیویورک رفت. بدون هیچ پولی، اسکار شروع به نواختن سازدهنی در خیابان های نیویورک نمود. سرانجام او از طریق تورتنو و سان فرانسیسکو به کالیفرنیا و لوس آنجلس رسید و خیلی سریع Eric Burdon ، که به تازگی گروه Animals را منحل کرده و به دنبال همکاران جدید بود، را ملاقات کرد و به او پیوست.

Burdon ، ایده نو و بدیع ترکیب سازدهنی اسکار با ساکسیفون چارلز میلر را برای ایجاد هورن سکشن پذیرفت. این تیم کار War را متفاوت از ابتدای تشکیل این گروه ادامه دادند و زمینه را برای اسکار جهت نمایش طیف گسترده ای از هنر او فراهم آوردند. سازدهنی جادویی اسکار همیشه در موسیقی و برنامه های War یک عضو حیاتی بود. اسکار به طور پیوسته با “War” ، به مدت ۲۴ سال همکاری کرد .در اواخر سال ۱۹۹۲ او تصمیم به پایان دادن به ادامه همکاری با این گروه و داشتن زمان کافی برای دنبال کردن کارش به تنهایی، گرفت.

lee-oscar_02

تقریبا می توان گفت که هیچ کس در موسیقی پاپ مثل اسکار نیست که القابی چون ” هنرمند خوش ذوق ” ،  ” فرفره سازدهنی ” ، ”  قهرمان War  ” ، ” افسانه ای ” و ” جادوگر موسیقی ” را به خود اختصاص داده باشد و عموماً به عنوان یکی از بهترین نوازندگان راک-بلو سازدهنی به شمار می رفت.
نقش منحصر به فرد او به عنوان عضو پایه و نوازنده سازدهنی پیشین گروه پیشتاز War برای او به میزان دو دهه و نیم ( ۱۹۶۹-۱۹۹۳) شهرت به ارمغان آورد. موقعیت اسکار در War از همان روزهای اول مهم و معروف بود. شنوندگان نه به دلیل حضور پر شور و سرزنده او در روی سن بلکه از بدیهه سازی جادویی  و حیرت انگیز او شگفت زده می شدند .
او می گوید: ‌” نوازندگی من در طول سال ها پرتلاش تر می گردد. در ابتدا نقش من تنها نواختن خطوط هورن بود. اما امروز به نقطه نممو یافته است، جایی که در حال نواختن ساز رهبر هستم. اگر من سولو نمی نوازم، در حال نواختن counterlines هستم. سعی من بر این است که تحت جاهای خالی مشخصی در موسیقی نقاشی کنم تا بتوانم تمامی منظره را خلق نمایم. ”

lee-oscar_03

طبیعت چندین فرهنگی و منتخبی موسیقی War در آثار سولوی اسکار مشهود است. سه آلبوم درخشانی که در سال های بین ۱۹۷۶ و ۱۹۸۱ منتشر شد، او را نفر اول هنرمندان نوازنده ساز سال ۱۹۶۷ نه تنها در یک مجله مرتبط بلکه در سه مجله مانند Billboard , Cashbox و Record World معرفی نمود. آلبوم هایی اسکار مانند اجراهای زنده هیجان انگیز او، نمایانگر توانایی های گوناگون او در این زمینه است که رده بندی بزرگان موسیقی را مشکل نموده. به عنوان یک آهنگساز شناخته شده، آثار او در فیلم ها، آهنگ ها و تبلیغات تلویزیون دیده می شود. او مدال های طلای زیادی را نصیب خود کرد و جایزه مخصوص ASCAP را دریافت نمود.

سازدهنی لی اسکار:

در سال ۱۹۸۳، اسکار کارخانه ای را برای تولید سازدهنی های با کیفیت بالا ساخت. کارخانه او با نام لی اسکار، سازدهنی هایی متناسب با بسیاری از انواع گوناگون موسیقی می فروشد که شامل blues , folk , rock ,  R&B و country می شود. کارخانه سازدهنی اسکار بیست و پنجمین سالگرد احداث خود را در سال ۲۰۰۸ در NAMM جشن گرفت . (در این مراسم اسکار یکی از سازدهنی های خود را نواخت‌).

lee-oscar_04

تاثیرپذیران و تاثیرگذاران :

چندین موسیقیدان مدرن مانند Mike Tetrault ، نوازنده سازدهنی بلوز، او را به عنوان مهمترین و تاثیرگذارترین فرد، بر آثار خود معرفی می کند. در واقع هنگامی که Junior Wells ، یکی از بزرگترین نوازندگان سازدهنی بلوز در شیکاگو دیده از جهان فروبست، او را به همراه طبقی از سازدهنی های لی اسکار به خاک سپردند.

 lee-oscar_05

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.