به نقل از سایت جشنواره بین المللی موسیقی فجر:

گروه موسیقی خانه سازدهنی برای اولین بار در بخش رقابتی کلاسیک غیر ایرانی جشنواره موسیقی فجر شرکت می‌کند.

به گزارش ستاد خبری بیست و نهمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر، شادان‌فر سرپرست گروه موسیقی سازدهنی درباره حضور در جشنواره موسیقی فجر گفت: چون اولین بار است نمی‌توانم درباره کم و کیف آن نظر بدهم اما آنچه روشن است نیاز ما به جشنواره‌های مختلف است. وی افزود: برای جمعیت ۷۰ میلیون کشور که اغلب آنها جوان هستند برگزاری یک جشنواره موسیقی در طول سال جوابگو نیست و این نسل نیازمند چندین جشنواره با عناوین مختلف در طول سال است.

سرپرست گروه سازدهنی ادامه داد: برای ما این مهم بود که توانستیم سازدهنی را به عنوان یک ساز ارکسترال معرفی کنیم در حالی که تفکر غالب درباره این ساز آن است که سازدهنی نوعی ساز اسباب‌بازی است.  این هنرمند ادامه داد. متاسفانه تا یکی – دو سال پیش همه سازدهنی را نوعی اسباب بازی می‌دانستند که برای بچه‌ها ساخته شده است این در حالی است که برای این ساز متد نوشته شده و قابلیت حضور در ارکسترهای بزرگ را داراست.

شادان‌فر موسیقی را غذای روح دانست و اظهار کرد: موسیقی هنری است که لحظه به لحظه با روح انسان سر و کار دارد و بهتر است با پیگیری مداوم مسئولان موسیقی، برای تامین بودجه آن نیز تمهیدی صورت بگیرد؛چرا که ادامه رویه فعلی می‌تواند آسیب‌های جدی به موسیقی و در نهایت به فرهنگ این مملکت وارد کند. این هنرمند افزود: یکی از دلایل عمده حضور جوانان در جشنواره موسیقی فجر نیاز به دیده شدن است که این مسئله می‌تواند با کمک صدا و سیما جنبه وسیع‌تری به خود بگیرد تا حضور جوانان در این هنر ملموس‌تر شود و استعدادهای داخلی به سمت شبکه‌های برون مرزی و موسیقی سطح پایین سوق پیدا نکند.

وی ادامه داد: جوان‌گرایی نکته اتکای جشنواره‌های فجر محسوب می‌شود و این جوان‌گرایی در جشنواره موسیقی فجر از اهمیت بیشتری برخوردار است؛ چرا که مخاطب نیازمند موسیقی جدید و متنوع است و مانند تئاتر نیست که هر چه کارگردانی پخته‌تر باشد آثارش بهتر خواهد بود. در موسیقی جوان قدرت ایجاد تنوع دارد و راه برای آزمون و خطا و خلق ملودی‌های تازه باز است.

شادان فر درباره قطعاتی که قرار است در این جشنواره توسط گروه خانه سازدهنی اجرا شود، گفت: دراین جشنواره قطعاتی چون Alla Riva del Terbo ( Palestrina )،Die Mester Prelude ( Ricard Wagner )،Ricercar in the 12th Mode ( Andrea Gabrieli )،Saraband ( G. H. Haendel)،Allegro for a Flute Clock ( Ludwig van Beethoven)،Sicilienne ( Gabriel Faure) و قطعه اهلی شدن از مجموعه شازده کوچولو ( شهرام شادان فر) اجرا می‌شود.

منبع : سایت جشنواره بین المللی موسیقی فجر

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.