همگام با بیست‌ و نهمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر ارکستر خانه سازدهنی به صحنه رفتند

همگام با بیست‌ و نهمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر ارکستر خانه سازدهنی به صحنه رفتند

به نقل از هنر آنلاین:

ارکستر خانه سازدهنی یکی از گروه‌های حاضر در بخش گروه نوازی موسیقی کلاسیک حاضر در جشنواره امسال است که رهبری آن را شهرام شادانفر بر عهده دارد. آنطور که در برگه راهنمای اجرا آمده پیام اعضای این گروه به موسیقی دوستان یک جمله است: “ساز دهنی یک اسباب بازی نیست.” این گروه از معدود گروه‌های سازدهنی در کشورمان است که با کیفیت قابل قبولی اهتمام به اجرای آثار موسیقی جهانی دارد.

 اثری از ریچارد واگنر، آهنگساز پر آوازه آلمانی آغازبخش کنسرت بود. نوازندگان با دقت نت‌ها را نواختند و صدای شفافی از گروه شنیده شد. گروه سعی بر نشان دادن اوج و فرودهای صدایی این اثر داشت اما با توجه به ساختار و شخصیت موسیقیایی سازدهنی، شور و شدت موسیقی واگنر با توجه به کم بودن صدای این ساز چندان به گوش نرسید.

لباس‌های طراحی شده نوازندگان خانم و آقا در این گروه تاثیر مثبتی بر تماشاگر داشت. لباس‌هایی یک شکل و سیاه سفید و چهره‌های مصمم این نوازندگان تا پایان کنسرت از جاذبه‌های بصری این اجرا بود. در ادامه برنامه گروه از پالسترینا، آهنگساز مشهور دوره رنسانس و گابریل فوره آهنگساز فرانسوی قطعاتی را نواخت. هماهنگی نوازندگان در بیان این قطعات و صدای متعادلی که از گروه به گوش می‌رسید به خوبی نشانگر تمرین‌های هدفمند و طولانی مدت این گروه بود. نوازندگان که در چهار بخش سوپرانو، آلتو، تنور و باس بر روی صحنه حاضر بودند به خوبی در ورود‌ها و پرداخت صدایی عمل می‌کردند.

در این برنامه مجموعا شش قطعه از موسیقی اروپایی و یک قطعه از ساخته‌های شهرام شادان فر اجرا و گروه با استقبال پرشور حاضرین بدرقه شد. در طول اجرای اثر جرج فردریش هندل، نوازندگان دچار اشکال در ورود‌ها و کنترل سرعت شدند. توجه به رهبر در این مواقع می‌تواند گروه را دوباره به مسیر صحیح هدایت کند.

حضور ارکستر خانه سازدهنی در جشنواره موسیقی فجر قطعا رویداد خجسته‌ای است. با توجه به علاقه روز افزون جوانان به سازدهنی، تشکیل چنین گروه‌هایی هم در جذب علاقه مندان به اجرای موسیقی جدی موثر است و هم برای شنوندگان حاوی لحظات پر شوری است.

گزارش تصویری ارکستر خانه سازدهنی

 

منابع:

هنر آنلاین

نویسنده : خانه سازدهنی

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
ورود و عضویت
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد