سازدهنی و سبک های مختلف موسیقی

سازدهنی و سبک های مختلف موسیقی

سازدهنی و سبک های مختلف موسیقی

در دنیای امروز سازدهنی یکی از انواع سازهای مورد علاقه نوازندگان شده و محبوبیت خاصی بین مردم پیدا کرده است. این ساز علاوه بر کوچک و قابل حمل بودن، صدای دلنشینی دارد و علاوه بر اینها می توان در سبک های مختلف از فولک گرفته تا بلوز و جز و کلاسیک و …. از آن استفاده کرد. مسلما نحوه به کار گرفتن انواع سازدهنی و شیوه نواختن آن در هر سبکی با سبک دیگر متفاوت است. یادمان باشد که گوش دادن به آثار نوازدندگان مطرح در هر سبکی میتواند ما را برای رسیدن به هدفمان راهنمایی کند. در اینجا بصورت خلاصه شما را با سبک های مختلف آشنا میکنیم.

سبک فولک (Folk Harmonica)
هدف اصلی سازندگان اولیه سازدهنی این بود که سازی ساده و ارزان و قابل با صدایی دلنشین برای استفاده عامه مردم برای نواختن آهنگ های فولک رایج در آن زمان به آنها معرفی نمایند. شواهد موجود است که نشان می دهد که سازدهنی همواره از سازهای متداول در موسیقی فولک بوده (به خصوص در ایالات متحده) و نقش زیادی در سرگرم کردن مردم عامه داشته است.

اصولا نوازندگان سازدهنی در سبک فولک خوانندگان را همراهی میکردند و ملودی های ساده مینواختند و اغلب این آهنگ ها با سازدهنی دیاتونیک اجرا می شده. در سبک فولک آهنگ ها در پوزیشن اول یا اصلاحا Straight Harp اجرا میشوند و استفاده از آکورد و نت های دوتایی (Double Notes) در این سبک رایج است اما تکنیک Bending در آن حدی که در آثار نوازندگان بلوز می شنویم کاربرد ندارد.

بسیاری از نوازندگان این سبک خود نوازنده گیتار و خواننده آواز نیز هستند و با استفاده از ابزاری به نام Harmonica Holder (Neck Rack) قادر به نواختن همزمان گیتار و سازدهنی هستند.

Harmonica Holder

از نوازندگان مطرح این سبک می توان به Jesse Fuller ، Woody Guthrie ، Harmonica Frank Floyd و همچنین Sonny Terry اشاره کرد.

Sonny Terry

همچنین نوازندگان دیگری هم مانند Bob Dylan و Neil Ygoun به استفاده از سازدهنی به سبک فولک روی آوردند و آثار آنها نقش بسزایی در افزایش علاقه مردم و به خصوص جوان های آن زمان به صدای این ساز داشت .

Bob Dylan

منبع : خانه سازدهنی

نویسنده : نغمه کاشانی

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
ورود و عضویت
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد