سازدهنی با بدنه چوبی یا سازدهنی با بدنه پلاستیکی؟ (قسمت سوم)

سازدهنی با بدنه چوبی یا سازدهنی با بدنه پلاستیکی؟ (قسمت سوم)

سازدهنی با بدنه چوبی یا سازدهنی با بدنه پلاستیکی؟ (قسمت سوم)

در مقاله آیا صدای سازدهنی با بدنه چوبی از صدای سازدهنی با بدنه پلاستیکی بهتر است؟ (قسمت دوم) خواندیم که جنس جعبه صدا در سازی مانند گیتار بر صدای آن تاثیر دارد اما این امر در سازهای بادی صدق نمیکند و نوازنده ساز بیشتر از هر عامل دیگری بر کیفیت صدای ساز نقش دارد. با ما همراه باشید تا در بخش سوم و پایانی مطالب بیشتری در این خصوص بیاموزید.

نظریه دیگری که در باب عوامل موثر بر صدای سازدهنی مطرح می شود این است که زیر صفحه صدای آن یک جسم بزرگتر قرار داده شود تا قابلیت ارتعاشی صفحه را بهبود دهد. این نظریه بسیار جالب توجه و لایق بررسی های بیشتر است. با این وجود حتی اگر این نظریه صحیح باشد، تغییر به وجود آمده در صدای ساز احتمالا بسیار ضعیف خواهد بود.

پس از گوش کردن به نمونه های مختلف از موسیقی های نواخته شده با سازهای  از جنس های مختلف، نمیتوان ادعا کرد که تمام این نمونه ها کاملا یکسان و شبیه به هم هستند. اما این باور عمومی که ساز چوبی دارای صدای گرمتری است، ساز با بدنه پلاستیکی صدای شفاف تری دارد و بدنه فلزی صدای ساز را خشن میکند، چندان قابل تایید نیست.

شانه سازدهنی

یکی از علل تفاوت های کوچک صوتی که میان سازهای ساخته شده از مواد مختلف نمود پیدا می کند، آن است که برای یک نوازنده غیرممکن است که بتواند یک قطعه را دو مرتبه دقیقا مثل هم بنوازد. از دیدگاه شنوندگان هر تغییری که به دلیل جنس شانه در صدای سازدهنی ایجاد می شود، بسیار ناچیز است. با این وجود بسیاری از نوازندگان ادعا می کنند که قادر به تشخیص تفاوت های صدا بین سازدهنی های دارای شانه از جنس های مختلف هستند. بررسی این ادعا کمی دشوار است. چرا که نوازنده سازدهنی قادر است از طریق لمس ساز با لب هایش یا از روی وزن سازدهنی جنس شانه آن را تشخیص دهد. بعلاوه دلیل دیگری که نوازنده ساز قادر به تشخیص تفاوت های صدا است و شنونده این توانایی را ندارد، آن است که صدای ساز مستقیما از طریق استخوان فک نوازنده هدایت می شود.

به نظر می رسد ساده ترین توضیح آن است که نوازندگان زمانی صدای متفاوتی از ساز می شنوند که انتظار دارند ساز صدایی متفاوت ایجاد نماید و شنیدن صدای متفاوت از سازهایی با شانه های از جنس متفاوت، تا حدی به ذهنیت نوازنده از آن ساز بستگی دارد.

منبع : خانه سازدهنی

نویسنده : نغمه کاشانی

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
ورود و عضویت
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد