راهنمای خرید و انتخاب سازدهنی هوهنر Hohner

راهنمای خرید و انتخاب سازدهنی هوهنر Hohner

مدت زمان لازم برای مطالعه: 7 دقیقه

این نوشته خانه سازدهنی به راهنمای خرید و انتخاب سازدهنی هوهنر Hohner اختصاص دارد. از آنجایی که شرکت Hohner یکی از قدیمی‌ترین و معروف‌ترین شرکت‌های سازنده سازدهنی است، لازم است ابتدا با این شرکت آشنا شویم و سپس به معرفی رده‌های مختلف محصولات آن بپردازیم.شرکت Hohner Musikinstrumente GmbH & Co. KG یک تولید کننده آلمانی آلات موسیقی است که در سال ۱۸۵۷ توسط ماتیاس هونر (۱۸۳۳–۱۹۰۲) تاسیس شد. ریشه‌های شرکت هونر در شهر تروسینگن، و در منطقه بادن-وورتمبرگ است. اگرچه شرکت هوهنر بیشتر به خاطر تولید سازدهنی شناخته شده است، طیف گسترده‌ای از سازها را تولید کرده است؛ مانند کازو، آکاردئون، فلوت رکوردر، ملودیکا، بانجو، گیتار الکتریک، آکوستیک، رزوناتور و کلاسیک و غیره.از دهه ۱۹۴۰ تا ۱۹۹۰، این شرکت کیبوردهای مختلفی را نیز تولید می‌کرد. بخصوص در دهه ۱۹۶۰ و ۱۹۹۰، هوهنر مجموعه‌ای از صفحه کلیدهای الکترومکانیکی ابتکاری و محبوب را تولید و روانه بازار کرد. هونر در حال حاضر هارمونیکا، ملودیکا، آکاردئون و فلوت رکوردر تولید می‌کند.

سازدهنی های دیاتونیک هوهنر Hohner

سازدهنی دیاتونیک سری Marine Band

Hohner 189620 Marine Band Harmonica
وقتی در مورد راهنمای خرید و انتخاب سازدهنی هوهنر Hohner صحبت می‌کنیم، اولین رده از محصولاتی که باید مطرح شوند، سازدهنی‌های سری Marie Band هستند.اولین سازدهنی این سری، The Marine Band است که نام کامل آن از لحاظ فنی Marine Band 1896/20 می‌باشد. سازدهنی به خاطر داشتن ۲۰ تیغه به این صورت نام گذاری شده بود. این طراحی در طول سال‌ها پایه و اساس سازدهنی‌های دیاتونیک تولید شده توسط Hohner بود. البته سازدهنی Marine Band 1896/20 در دو مدل مختلف عرضه می‌شد: ۱۸۹۶N (کلید مینور طبیعی) و ۱۸۹۶H (کلید مینور هارمونیک).
سازدهنی Marine Band برای چندین نسل محبوب‌ترین مدل هونر بوده است. این سازدهنی آلمانی با شانه چوبی توسط بیشتر هنرمندان موسیقی بلوز و راک استفاده شده؛ چندین نوازنده مشهور که از این ساز استقبال کرده‌اند عبارتند از باب دیلن (Bob Dylan)، برایان جونز (Brian Jones)، جان لنون (John Lennon)، بروس اسپرینگستین (Bruce Springsteen)، لیتل والتر (Little Walter) و نیل یانگ (Neil Young). در حال حاضر انواع مختلفی از سازدهنی Marine Band هوهنر وجود دارد که جا دارد در راهنمای خرید و انتخاب سازدهنی هوهنر Hohner به معرفی اجمالی آنها هم بپردازیم.

سازدهنی دیاتونیک Special 20 (#560)

Hohner Special 20 Diatonic Harmonica


که در اواسط دهه ۱۹۷۰ معرفی شد. تیغه‌های آن همانند Marine Band است، اما به جای شانه چوبی از شانه پلاستیکی و با لبه‌های گرد در آن استفاده شده است. این اولین سازدهنی دیاتونیک هونر با شانه پلاستیکی بود. شانه پلاستیکی نه تنها باعث آب بندی بهتر مسیرهای هوا در ساز می‌شود، بلکه دیگر مشکل باد کردن شانه‌های چوبی در اثر رطوبت هم از بین می‌رود. این مدل که در آلمان تولید شد، به سرعت به گزینه مورد علاقه بسیاری از نوازندگان راک و بلوز تبدیل شد. در حال حاضر، بیشتر سازدهنی‌های ساخته شده توسط کمپانی‌های تولید کننده سازدهنی بر اساس سازدهنی Special 20 طراحی شده‌اند. مشهورترین نوازنده‌ای که از این ساز استفاده کرد، جان پوپر (John Popper) نوازنده و آهنگ ساز آمریکایی است. سازدهنی دیاتونیک Special 20 نیز در کلیدهای مختلف در دسترس است از جمله ۵۶۰C با کوک کانتری و ۵۶۰N با کوک مینور طبیعی. در صورتی که در جستجو برای خرید سازدهنی ارزان قیمت هستید، این ساز یکی از گزینه‌های مناسب و در عین حال حرفه‌ای و با کیفیت محسوب می‌شود.

سازدهنی دیاتونیک Marine Band Deluxe

Hohner Marine Band Deluxe harmonica
ارای تمام ویژگی‌های اصلی سری Marine Band است. علاوه بر این، طراحی و ساخت محکم‌ترو پکینگ بهتری دارد که باعث می‌شود کیفیت صدای بهتری را از این ساز بشنویم.

سازدهنی دیاتونیک Marine Band Crossover

The Marine Band Crossover
هم مدل دیگری است که ویژگی‌های اصلی سری Marine Band را دارد اما شانه چوبی آن از جنس چوب بامبو است که مقاومت بیشتری در مقابل رطوبت دارد. به نحوی که برخی نوازندگان آن را یک شانه چوبی ضد آب می‌دانند.

سازدهنی دیاتونیک Marine Band Thunderbird

The Marine Band Thunderbird

که اصطلاحا یک سازدهنی low tuning است. به این معنی که گستره صوتی آن یک اکتاو پایینتر (بم‌تر) از سازدهنی‌های دیاتونیک متداول است. بنابراین، در راهنمای خرید و انتخاب سازدهنی هوهنر Hohner لازم است قدری در مورد آن توضیح دهیم. این سازدهنی که در سال ۲۰۱۱ معرفی شد، مانند سازدهنی crossover دارای شانه از جنس چوب بامبو است و کاور یا بدنه آن یک شکل مخروطی و نوآورانه دارد. این طراحی باعث می‌شود که صدای نویز ناشی از لرزش تیغه‌ها گرفته شود. سازدهنی دیاتونیک Marine Band Thunderbird توسط جو فیلیسکو (Joe Filisko) طراحی شده است.

سازدهنی دیاتونیک Marine Band 364

The Marine Band 364

 که دارای ۱۲ سوراخ است و فقط در کلیدهای طبیعی C و G و D موجود است.

سازدهنی دیاتونیک Marine Band 365

The Marine Band 365

هم دارای  ۱۴ سوراخ بوده و تنها در کلیدهای C و G موجود است.

سازدهنی دیاتونیک Marine Band Soloist (364s) مانند سازدهنی ۱۲ سوراخ است. با این تفاوت که این ساز تنها در کلید C تولید شده است.

سازدهنی دیاتونیک Marine Band 365 Steve Baker Special (365/28 SBS) مانند مدل ۳۶۵ اصلی دارای ۱۴ سوراخ است. اما با این تفاوت که گستره نت‌های این سازدهنی بم‌تر است و این باعث شده است که نت‌های با قابلیت bending بیشتری در این ساز در دسترس نوازنده باشد. سازدهنی ۳۶۵/۲۸ SBS توسط استیو بیکر نوازنده سازدهنی اهل آلمان و مشاور کمپانی هوهنر طراحی شده است.

سازدهنی دیاتونیک Marine Band Octave

The Marine Band Octave

دارای دو ردیف تیغه است که کوک آنها با هم یک اکتاو اختلاف دارد. این سازدهنی ۱۰ سوراخ دارای ۴۰ تیغع از جنس برنج است. کاورهای آبکاری شده با کروم و شانه چوبی این ساز و تولید دو نت با یک اکتاو فاصله باعث شده است که این ساز صدای عمیق و غنی داشته باشد.

سازدهنی‌های دارای سیستم‌های مجزا یا Modular Systems

در اواسط دهه ۱۹۹۰، هوهنر در پاسخ به بازار رقابتی که سازدهنی‌های لی اوسکار (Lee Oskar) ایجاد کرده بودند، چندین سری سازدهنی را با عنوان MS Series تولید کرد. وبسایت رسمی شرکت هوهنر، در مورد این دسته از سازدهنی‌های دیاتونیک این گونه توضیح می‌دهد:

MS Series مخفف کلمه Modular System است. به این معنی که تمام اجزا کاملاً با هم سازگار و قابل جایگذاری هستند. می‌توانید از بین چهار مدل از قبل مونتاژ شده یکی را انتخاب کنید یا با ترکیب شانه، کاور و reedplate مورد نظرتان، سازدهنی مخصوص به خود را تهیه کنید. تمام مدل های سری MS ساخت آلمان هستند. در ادامه این سری‌های مختلف را به اختصار معرفی می‌کنیم.

 

سازدهنی دیاتونیک Blues Harp

سازدهنی دیاتونیک Blues Harp

 از اوایل دهه ۱۹۷۰ تولید شد. تا دهه ۱۹۹۰، از نظر عملکرد با سازهای سری Marine Band یکسان بود و تنها تفاوت آن در صفحات کاور و قطعه تزئینی جلوی شانه چوب بود. علاوه بر این، بدنه Blues Harp قدری نازک‌تر بود. بعد از مدتی، جانی کش (Johnny Cash) نوازنده و خواننده آمریکایی نیز بلوز هارپ را تبلیغ و معرفی کرد و شرکت هوهنر نیز در دهه ۱۹۹۰ آن را به عنوان بخشی از MS در نظر گرفت.

سازدهنی دیاتونیک Pro Harp

سازدهنی دیاتونیک Pro Harp

دارای صفحات کاور با رنگ سیاه و با ظاهر براق و شانه پلاستیکی است. این سری، از بدو تولید تاکنون، به مدلی بسیار محبوب در بین نوازندگان راک اند رول تبدیل شده است. Pro Harp هم ساز دیگری بود که بعد از مدتی به سری MS هوهنر اضافه شد.

سازدهنی دیاتونیک Big River Harp

در ابتدا به عنوان گزینه‌ای ارزانتر به جای Blues Harp معرفی شد و به همین دلیل در بین هارمونیست‌های مبتدی محبوب شد. اگرچه بسیاری از نوازندگان باتجربه نیز Big River Harp را به دلیل حجم صدای بیشتر ترجیح می‌دهند. سازدهنی Big River Harp یک شانه پلاستیکی و صفحات کاور فلزی دارد.

سازدهنی دیاتونیک Meisterklasse

سازدهنی دیاتونیک Blues Harp

یک سازدهنی پیشرفته است که از صفحات کاور با آبکاری کروم، شانه آلومینیوم آنودایز شده و تیغه‌های ضخیم با ضخامت ۱.۰۵ میلی‌متر آبکاری شده با نیکل برخوردار است. نسخه جدیدتر آن همچنان همان شماره ۵۸۰ نسخه اولیه را دارد. یک ویژگی که Meisterklasse را از سایر سازهای Hohner متمایز می‌کند، صفحات کاور تمام طول آن است که تا انتهای شانه سازدهنی کشیده شده‌اند و طراحی خاصی را به آن داده است.

سازدهنی کروماتیک هوهنر Hohner

در ادامه راهنمای خرید و انتخاب سازدهنی هوهنر Hohner به معرفی انواع سازدهنی‌های کروماتیک این شرکت و ویژگی‌های هر کدام می‌پردازیم. پیش از این در نوشته‌های دیگر وبسایت خانه سازدهنی در مورد سازدهنی کروماتیک و ساختار آن به طور کامل توضیح دادیم.

اولین رده از سازدهنی کروماتیک هوهنر سازدهنی کروماتیک مدل Chromonica است. این ساز که دیگر تولید نمی‌شود، دارای چهل تیغه بود و ۲ و نیم اکتاو کروماتیک کامل را پوشش می‌داد. این ساز، مدل اصلی سازدهنی کروماتیک Hohner بود که تا همین اواخر در کلیدهای C و G تولید می‌شد.

سازدهنی کروماتیک Discovery 48 یک سازدهنی طراحی شده برای مبتدیان است این ساز ۴۸ تیغه (نت) و دارد و همچنین صفحات کاور آن تمام طول سازدهنی را در بر می‌گیرند.

Hohner Discovery 48

همچنین سازدهنی کروماتیک Super Chromonica 270 مدل دیگری است که دارای ۴۸ تیغه بوده و ۳ اکتاو را در بر می‌گیرد.

 
سازدهنی کروماتیک Super Chromonica 270 Deluxe

سازدهنی کروماتیک Super Chromonica 270 Deluxe

 یک نسخه به روز شده از Super Chromonica است که دارای reedplate با آب بندی بهتر، صفحات ضخیم‌تر، سوراخ‌های گرد و با روکش کروم و یک مکانیزم اسلاید نرمتر است که می‌تواند برای استفاده توسط افراد چپ دست هم تنظیم شود. شانه این ساز دارای یک لبه گرد برای نگهداری راحت‌تر آن است. همچنین، سازدهنی کروماتیک Deluxe با روکش طلا هم موجود است که به عنوان Super Chromonica Gold شناخته می‌شود.

سازدهنی کروماتیک Super Chromonica 270

سازدهنی کروماتیک Educator 10

 مدل دیگری است که دارای ۱۰ سوراخ و ۴۰ تیغه می‌باشد. این ساز با یک شانه پلاستیکی و بدون فن آوری ویندسیور (windsaver valves) طراحی شده و به دلیل ده سوراخ بودن، کوچکتر از اکثر کروماتیک‌ها است. این امر آن را به گزینه‌ای مناسب برای خرید سازدهنی ارزان و ساده تبدیل می‌کند. سازدهنی کروماتیک Educator 10 هم برای تازه کارها و هم برای نوازندگان سازدهنی دیاتونیک با تجربه (که به سازهای ۱۰ سوراخ کوچکتر عادت دارند) ایده‌آل است. این ساز هم مانند مدل Chromonica می‌تواند ۲ و نیم اکتاو را پوشش دهد.

سازدهنی کروماتیک Educator 10

سازدهنی کروماتیک Koch Chromatic و سازدهنی کروماتیک Slide Harp

 هر دو به یک سبک طراحی شده و دارای کوک Richter هستند که در سازهای دیاتونیک ۱۰ سوراخ متداول است. هر دو مانند Educator 10، دارای ۱۰ سوراخ بوده و شانه آنها از چوب گلابی ساخته شده است. تولید مدل Slide Harp متوقف شده است.

سازدهنی کروماتیک Koch Chromatic

سازدهنی کروماتیک ۶۴ Chromonica 

یک سازدهنی ۱۶ سوراخ دارای چهار اکتاو کامل در کلید C است. این ساز ۶۴ تیغه (نت) دارد که بر روی یک شانه پلاستیکی سوار شده‌اند. سازهای کردماتیک ۱۶ سوراخ یک اکتاو اضافی پایینتر از نت دو وسط (Middle C) دارند که باعث می‌شود این ساز بتواند قطعات را با تنوع بیشتر و در دامنه گسترده‌تری از نت‌ها بنوازد.

سازدهنی کروماتیک 64 Chromonica

سازدهنی کروماتیک CX-12

 یک ساز ۱۲ سوراخ با ۴۸ تیغه است که با یک طراحی منحصر به فرد و تنها با یک محفظه پلاستیکی یک تکه و یک دکمه کشویی ارگونومیک‌تر طراحی شده است. این ساز در چندین کلید از جمله tenor-C موجود است. مدل استاندارد آن به رنگ سیاه است، اما مدل طلایی آن هم تولید می‌شود که تنها در کلید C در دسترس است. نوع دیگر آن سازدهنی CX-12 Jazz است که بدنه بیرونی آن برای ارگونومی بهتر کمی متفاوت است. از نظر فنی هم این ساز تن و رنگ صدایی دارد که برای سبک جاز مناسب است.

سازدهنی کروماتیک CX-12

سازدهنی کروماتیک Meisterklasse 

یک مدل بسیار پیشرفته است. این سازدهنی ۱۴ سوراخ Hohner مانند خواهر دیاتونیک خود، از یک شانه آلومینیوم آنودایز شده و قطعه دهانی و صفحات کاور از جنس برنج آبکاری شده با کروم ساخته شده است. صفحات برنجی تمام طول شانه را می‌پوشانند. به نحوی که به نظر می‌رسد اسن ساز نسخه بزرگتری از Meisterklasse diatonic اصلی است که در دهه ۱۹۸۰ معرفی شد (اما بعداً برای قرار گرفتن در سری MS اصلاح شد).

سازدهنی کروماتیک Meisterklasse

جمع بندی

در این نوشته خانه سازدهنی به راهنمای خرید و انتخاب سازدهنی هوهنر Hohner می‌پردازیم. این برند به عنوان یکی از با کیفیت ترین تولید کنندگان سازدهنی شناخته می‌شود.

نویسنده : پویا محمدی

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
ورود و عضویت
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد