چیدمان نت ها در سازدهنی کروماتیک

چیدمان نت ها در سازدهنی کروماتیک

چیدمان نت ها در سازدهنی کروماتیک
انواع سازدهنی

چیدمان نت ها در سازدهنی کروماتیک


زمان مطالعه : ۶ دقیقه

[ratemypost-result]

چیدمان نت ها در سازدهنی کروماتیک به صورتی است که این ساز تمام نیم پرده‌های گام کروماتیک را به ترتیب می‌نوازد. خیلی از نوازندگان این ترتیب قرارگیری را با دکمه‌های سیاه و سفید پیانو مقایسه می‌کنند و این طور تعبیر می‌کنند که هرکدام از نت های فوت یا مکش یکی از دکمه‌های سفید پیانو است که با فشاردادن اسلاید نیم پرده بالاتر می‌رود و نت دکمه سیاه بعدی را تولید می‌کند.

‌در نوشته‌های قبلی خانه سازدهنی در مورد ویژگی‌های سازدهنی کروماتیک صحبت کردیم و توضیح دادیم که این ساز چه ساختاری دارد و چگونه کار می‌کند. سازدهنی کروماتیک بیشتر برای نوازندگی در سبک‌های موسیقی جاز، کلاسیک و پاپ استفاده می شود. در حالت کلی باید گفت سازدهنی کروماتیک برای نواختن در سبک‌هایی استفاده می‌شود که نوازنده باید ملودی‌هایی فراتر از یک گام ۷ نتی ماژور یا مینور را اجرا کند.

گستره صوتی سازدهنی کروماتیک

چیدمان نت ها در سازدهنی کروماتیک ۱۲ سوراخ (که نوع متداول آن است) گستره صوتی ۳ اکتاو را در اختیار نوازنده قرار می‌دهد. با فوت و مکش در هر سوراخ سازدهنی کروماتیک دو نت تولید می‌شود. با فشار دادن اسلاید مسیر جریان هوا تغییر می‌کند و دو نت دیگر (که بر روی Reed-plate دیگری هستند) به صدا در می‌آیند. به این ترتیب است که هر کدام از سوراخ‌های سازدهنی کروماتیک این قابلیت را دارند که ۴ نت را تولید کنند و این گستره وسیف را ایجاد کنند.

در یک سازدهنی کروماتیک ۱۲ سوراخ که به طور متداول در کلید C تولید می‌شود، بم‌ترین نت، نتِ دو وسط (به انگلیسی: Middle C) است که بعد از آن دو اکتاو دیگر هم در دسترس است. یک سازدهنی کروماتیک ۱۶ سوراخ، از یک اکتاو پایین‌تر (بم تر) شروع می شود.

نحوه چیدمان نت ها در سازدهنی کروماتیک

در تصویر زیر نحوه قرار گیری نت ها در سازدهنی کروماتیک را مشاهده می‌کنید. این الگو توضیحاتی که در بالا ارائه شد را بهتر نشان می‌دهد. نت‌هایی که با رنگ قرمز مشخص شده‌اند به وسیله فوت کردن (دمش) و نت‌هایی که به رنگ آبی هستند به وسیله مکش ایجاد می‌شوند.

نت های سازدهنی کروماتیک

نت ها در سازدهنی کروماتیک ۱۲ سوراخ

همان طور که گفته شد، قرارگیری نت ها در سازدهنی کروماتیک ۱۲ سوراخ (کلید C) از نت دو وسط (Middle C) شروع می‌شود. این ساز متداول‌ترین سازدهنی کروماتیک است.

نت ها در سازدهنی کروماتیک ۱۶ سوراخ

گستره صوتی سازدهنی کروماتیک ۱۶ سوراخ نسبت به ساز ۱۲ سوراخ یک اکتاو بیشتر است. این اکتاو به پایین بم ترین اکتاو ساز ۱۲ سوراخ اضافه شده است که این ساز را برای نوازندگی در گستره تنور به گزینه‌ای مناسب تبدیل می‌کند.

نت ها در سازدهنی کروماتیک ۱۰ سوراخ

در سازدهنی کروماتیک ۱۰ سوراخ بخشی از بالاترین اکتاو ساز ۱۲ سوراخ حذف شده است. با این که در این حالت نوازنده گستره صوتی محدودتری را در اختیار دارد، اما این ساز همچنان برای نواختن بیشتر قطعات گستره مناسبی دارد. نوازندگانی که به ساز کروماتیک ۱۰ سوراخ علاقمند هستندف اندازه کوچک آن را یک مزیت مهم می‌دانند.

نت ها در سازدهنی کروماتیک ۱۴ سوراخ

چیدمان نت ها در سازدهنی کروماتیک ۱۴ سوراخ مطابق با ساز ۱۲ سوراخ است که در آن با اضافه شدن دو سوراخ به پایین بم‌ترین اکتاو، گستره صوتی ساز نیم اکتاو افزایش یافته است. بنابراین سازدهنی ۱۴ سوراخ بخشی از قابلیت‌های یک سازدهنی ۱۶ سوراخ را دارد و می‌توان گفت مزیت آن اندازه کوجکتر در مقایسه با ساز ۱۶ سوراخ است.

نت ها در سازدهنی کروماتیک ۸ سوراخ

سازدهنی کروماتیک ۸ سوراخ مانند ساز ۱۲ سوراخ از نت دو وسط شروع می‌شود. با این تفاوت که گستره صوتی آن دو اکتاو است.

چیدمان نت ها در سازدهنی کروماتیک

کلیدهای مختلف در سازدهنی کروماتیک

مانند سازدهنی دیاتونیک که به طور معمول در تمامی ۱۲ کلید موسیقی تولید می‌شوند، سازدهنی‌های کروماتیک هم در تمامی این کلیدها وجود دارند، اما بیشتر نوازندگان ساز کروماتیک ترجیح می‌دهند از سازدهنی کلید C استفاده کنند و با استفاده از قابلیت این ساز در نواختن تمام نت‌های کروماتیک، قطعات گام‌های دیگر را هم با همان ساز بنوازند.

جمع بندی

نحوه چیدمان نت ها در سازدهنی کروماتیک ۱۲ سوراخ متداول گستره صوتی ۳ اکتاو را در بر می‌گیرد. در این ساز بم‌ترین نت، نتِ دو وسط (به انگلیسی: Middle C) است که بعد از آن دو اکتاو دیگر هم در دسترس است.

[ratemypost]

مترجم : پویا محمدی

نویسنده : پویا محمدی

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
ورود و عضویت
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد