بررسی سازدهنی آکورد و ویژگی های آن

بررسی سازدهنی آکورد و ویژگی های آن

سازدهنی آکورد یا ارکسترال
انواع سازدهنی

بررسی سازدهنی آکورد و ویژگی های آن


زمان مطالعه : ۶ دقیقه

[ratemypost-result]

این نوشته خانه سازدهنی به معرفی سازدهنی آکورد (به انگلیسی: Chord Harmonica) و ویژگی‌های این ساز اختصاص دارد. ساز آکورد بزرگترین نوع سازدهنی است که شامل دو ساز یا دو ردیف مجزا از هم است. این دو ساز در دو انتهای خود از طریق لولا به هم متصل می‌شوند. ساز آکورد جزو جدا نشدنی گروه نوازی یا اجرای آنسامبل (به انگلیسی: Ensemble Performance) است. به همین دلیل است که سازدهنی آکورد و سازدهنی باس، به عنوان سازدهنی ارکسترال هم شناخته می‌شوند.

یک ساز آکورد کامل در مجموع می‌تواند ۴۸ آکورد را بنوازد که شامل اکتاوهای مقابل است:

  • همه آکوردهای ماژور (به انگلیسی: Major Chords)
  • همه آکوردهای مینور (به انگلیسی: Minor Chords)
  • آکورد هفتم (به انگلیسی: ۷th Chord)
  • آکوردهای کاسته (به انگلیسی: Diminished Chords)
  • آکوردهای افزوده (به انگلیسی: Augmented Chords)

همین ویژگی باعث می‌شود که سازدهنی آکورد در نوازندگی گروهی جایگاه ویژه‌ای دشته باشد و نتوان آن را به راحتی با سازدهنی دیاتونیک و یا سازدهنی کروماتیک جایگزین کرد.

قرارگیری آکوردها و نت ها

گفتیم که قرارگیری نت‌ها در برخی سازها می‌تواند به صورت شخصی تنظیم شود. اما در حالت عادی یا به اصطلاح default در یک سازدهنی آکورد با قابلیت نواختن ۴۸ آکورد، ترتیب قرارگیری آکوردها به صورتی است که در تصویر زیر نشان داده شده است. در این تصویر آکوردهای مربوط به سازدهنی آکورد مدل Suzuki SCH-24 و Suzuki SCH-48 نشان داده شده است که دو مدل از سازدهنی‌های آکورد شرکت سوزوکی هستند. در این تصویر، هر آکورد مربوط به یکی از قسمت‌ها یا خوشه‌های ۴ نتی است.

آکوردهای سازدهنی آکورد یا ارکسترال

ساختار سازدهنی آکورد

در بیشتر سازها، هر آکورد بر روی Reed plate ویژه خود قرار گرفته است که هرکدام از این Reed plate ها به طور جداگانه بر روی ساز نصب می‌شوند. این شرایط به نوازنده اجازه می‌دهد تا برای هر آکورد محلی را به طور شخصی شده در نظر بگیرد.

هر کدام از این اکوردها شامل ۴ نت هستند. یعنی بر روی هر Reed plate، چهار تیغه ارتعاش کننده قرار دارد که می‌تواند در حالت فوت و مکش آکوردهای متفاوتی را تولید کند.

یکی دیگر از ویژگی‌های سازدهنی آکورد این است که در آن برای هر آکورد، دو Reed plate تعبیه می‌شود که نت‌های آنها از هم یک اکتاو فاصله دارند. این ویژگی باعث می‌شود در حین نواختن هر آکورد، دو صدا با یک اکتاو فاصله تولید شود که باعث تقویت جلوه باس در آنسامبل می‌شود.

بیشتر نوازندگان اکتاوهای ماژور و هفتم را در ردیف بالا و اکتاوهای مینور، کاسته و افزوده را در ردیف پایین ساز قرار می‌دهند. این ساز در سبک‌های موسیقی پاپ و مدرن بیشترین کارآیی را دارد.

ساز آکورد همیشه در اندازه ۴۸ آکورد نیست و در اندازه کوچکتر هم تولید می‌شود که می‌تواند ۲۴ آکورد را بنوازد. طول یک سازدهنی آکورد با قابلیت نواختن ۴۸ آکورد به حدود ۶۰ سانتی‌متر می‌رسد که در حالت ۲۴ آکورد این طول هم تقریبا نصف می‌شود.

جمع بندی

سازدهنی آکورد یا ارکسترال نوعی از سازدهنی است که می‌تواند تمام آکوردهای موسیقی از جمله آکوردهای ماژور، مینور، هفتم و همچنین آکوردهای کاسته و افزوده را بنوازد. این ساز در گروه نوازی و موسیقی ارکسترال کاربرد دارد و بهترین انتخاب برای کامل کردن یک آنسامبل سازدهنی به حساب می‌آید.

[ratemypost]

مترجم : پویا محمدی

نویسنده : پویا محمدی

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
ورود و عضویت
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد